2012 m. gegužės 8 d., antradienis

Thomas Keneally „Šindlerio sąrašas“

Na štai ir užverčiau paskutiniuosius šios knygos puslapius, ilgokai užtrukau, kol perskaičiau, bet vis dėlto įveikiau 7-ąją knygų iššūkio knygą.

Aprašoma knyga: puslapių skaičius - 408, leidykla - „Jotema“, originalus pavadinimas -  Schindler's list, išleista 2006 m.

Anotacija: Knyga pasakoja apie iš Sudetų kilusį vokietį Oskarą Šindlerį, kuris prasidėjus karui atvyko į Lenkijoje esantį Krokuvos miestą ir įkūrė jame fabriką, kuriame dirbo daugiausia žydai. Matydamas kaip jo tautiečiai elgiesi su Izraelio tauta, O. Šindleris kaip įmanydamas gerina jiems tiek darbo tiek gyvenimo sąlygas, o galiausiai karui artėjant į pabaigą, kai vokiečių kariai ima masiškai žydus žudyti, Oskaras visus juos nuperka iš fabriko uždirbtų pinigų ir taip išgelbėja nuo mirties daugybę žmonių.

Mano nuomonė: Girdėjau tikrai daug gerų atsiliepimų tiek apie knygą, tiek apie filmą. Maniau, kad va čia tai kūrinys vertas dėmesio, gal net sugraudins. Bet kankinausi skaitydama. Nors patys istoriniai faktai sukrečiantys, bet nepatiko jų pateikimas. 

Esu skaičiusi keletą mokslinių istorinių knygų, nes teko daryti kūrybinius darbus tam tikromis temomis, taip pat dariau kūrybinį darbą ir apie Hitlerį bei holokaustą. Man susidarė įspūdis, kad rašytojas savo stiliumi per daug nuklydo nuo romano į istorinį veikalą. Kadangi jau buvau domėjusis anksčiau apie įvairias žydų naikinimo priemones holokausto metu, tai knygoje pateikti faktai manęs nestebino, žinojau, kad hitlerinė Vokietija garsėjo sadistiškumu šiai rasei. 

Anotacijoje rašoma, kad pasakojimas apie Oskarą Šindlerį, bet kūrinyje pasigedau išsamiau atskleistos jo asmenybės. Žinoma, mums šiek tiek papasakojama jo vaikystė, tada kilimas karjeros laiptais ir staigus pasikeitimas - tikslas išgelbėti kuo daugiau žydų, kad ir kiek pinigų ar sveikatos tai kainuotų. Bet man trūko jausmo, pačios asmenybės analizės. Knygoje daugmaž atskleidžiami tik įvykiai, gal todėl man ji pasirodė tokia šalta ir vietomis net atgrasi. O juk tai romano žanras, kodėl nepasikapsčius giliau?

Thomas Keneally
Dar mane trikdė toks didelis veikėjų kiekis. Žinoma, aš suprantu, kad autorius bendravo su išgyvenusiais žydais, rinko informaciją iš daugelio šaltinių, bet romane vis įsiterpiančios padrikos, trumpai nusakomos situacijos manęs nesužavėjo. Tiesiog paskaitai porą puslapių ir užmiršti, kas ten toks buvo, nes staiga sutinkamas kitas nelaimėlis. Taip pat nepatiko neretai pasitaikantys dideli šuoliai į ateitį. Pvz. kalbama apie vieną jauną žydelį, ką jis patyrė Aušvico ar Plašovo lageryje ir staiga įterpiama, kad po metų jis bus Oskaro sekretorius. Kam to reikėjo, nesupratau, vis tiek bent jau aš tokių dalykų neįsiminiau, o atėjus reikalingui laikui tai vėl pakartojama. 

Kita vertus, kad ir kaip kai kurios detalės mane nervino ir darė knygą sunkiau skaitomą, bet pasakysiu, kad šis kūrinys tikrai vertas dėmesio. Galbūt man, jau žinančiai nemažai apie šį laikotarpį, ir nebuvo daug naudos, bet besidomintiems Antrojo pasaulinio atgarsiais ši knyga turėtų patikti. Ypač reikėtų turėti omenyje, kad tai gyvoji istorija, romano medžiaga surinkta iš tai patyrusių žmonių pasakojimų.

Taigi, nusivyliau, nes knyga neatitiko mano lūkesčių, bet galbūt ji atitiks Jūsiškius. Vertinu 6/10.

Ekranizacija: 1993 m. yra pastatytas filmas, remiantis šia knyga. Režisierius - gerai žinomas Steven Spielberg, pagrindinius vaidmenis atlieka: Liam Neeson (Šindleris), Ralph Fiennes (Giotas), Ben Kingsley (Šternas). Treileris:
 

Nuoširdžiai, Rita :)

0 komentarai:

Rašyti komentarą